Tuesday, March 27, 2012

the making of kimchi 1 + how to make simple kimchi

ari rabu lepas aku ajak kak K  wat kimchi sbb dia g bandar leh la beli kubis panjang tu..alih2 dia baru bace msg bilik dah balik..xpe2..
kebetulan mase aku balik kijal ari jumaat tu adelah kubis panjang ni ckit...aku pun ape lagi ckp kat mak nak gune..nge3.

lewat petang hari tu aku mulai dgn membasuh sehelai demi sehelai sayur itu.
pastu aku lomor garam n perap.
punye kurang kesabaran nye aku ni..bukak tudung periuk lomor garam lagi, lagi dan lagi....
keesokan pagi nye tu aku basuh2 n perah2 kubis panjang itu.

untuk ramuan kimchi nye aku blender bawang kecik 3 biji, sedikit halia, ikan bilis n lada mesin sbb xdek serbuk cili kat umah sye...n sye pun xpernah gune serbuk cili sebelum ni...

then sye tumis bahan2 yg dblender tadi sampai kering..

pastu d lomorkan pada kubis panjang tadi..potong2 then siap tuk dirasai..

huhhu...hasilnye... 


 masin pekok....masin yg amatttt..memang xboleh nak mkn...

ok..jom sye perkenalkan resepi kimchi yg senang2 saja...resepi ini diperolehi melalui pemerhatian sye semase mengerjakan kimchi2 ini ber same2 kak K...kite perlukan bahan2 seperti d bwh:
  1. kubis panjang
  2. udang kering
  3. garam n gula
  4. bawang putih n bwg merah
langkah2 tuk mengerjakan kubis panjang ini adalah:
  1. cuci kubis panjang bersih2...potong kecik..
  2. tumbuk or gisar bwg putih, bwg merah n udang kering
  3. gaul mesrakan kubis panjang n bhn2 yg ditumbuk tadi.
  4. kemudian perisa kan dgn garam n gula secukup rasa..
hasilnye....


memang best...rase udang kering itu...

No comments:

Post a Comment